Zespół interdyscyplinarny (ZI)
DEFINICJA PRZEMOCY
Zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie przez przemoc w rodzinie należy rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste osoby najbliższej w rozumieniu art. 115 §11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 roku – Kodeks karny a także osoby wspólnie zamieszkującej lub gospodarującej, w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienie i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą.
Gmina podejmuje działania na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie w szczególności w ramach pracy Zespołu Interdyscyplinarnego.
SKŁAD ZESPOŁU INTERDYSCYPLINARNEGO
Zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz Uchwałą Nr 0007.XIII.69.2011 Rady Miejskiej w Złotoryi z dnia 21 listopada 2011 roku ze zm. w sprawie trybu i sposobu powoływani i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania Burmistrz Miasta Złotoryja Zarządzeniem Nr 0050.299.2019 z dnia 20 grudnia 2019 roku w sprawie powoływania Zespołu Interdyscyplinarnego powołał Zespół Interdyscyplinarny w składzie:
- Iwona Pawlus – przedstawiciel Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Złotoryi;
- Janusz Markiewicz – przedstawiciel Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Złotoryi;
- Agnieszka Boczulak – przedstawiciel Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Złotoryi;
- Marlena Tur – przedstawiciel Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Złotoryi;
- Marta Piędel – przedstawiciel Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Złotoryi;
- Marta Kot – przedstawiciel Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Złotoryi;
- Aneta Sołtys - przedstawiciel Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Złotoryi;
- Zofia Słomiana – przedstawiciel Miejskiej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Złotoryi;
- Dariusz Widomski – przedstawiciel Komendy Powiatowej Policji w Złotoryi;
- Beata Chudzińska – przedstawiciel Szkoły Podstawowej Nr 3 im. H. Brodatego w Złotoryi;
- Joanna Czaban – przedstawiciel Szkoły Podstawowej Nr 1 im. M. Konopnickiej w Złotoryi;
- Dorota Radwańska-Mazur – przedstawiciel Liceum Ogólnokształcącego w Złotoryi;
- Marzena Strzelecka – przedstawiciel Przychodni Rejonowej w Złotoryi;
- Marta Grzegorczyk – przedstawiciel Zespołu Kuratorskiej Służby Sądowej przy Sądzie Rejonowym w Złotoryi;
- Anna Prokop – przedstawiciel Zespołu Szkół Zawodowych im. H. Sucharskiego w Złotoryi
- Bogdan Koczor – przedstawiciel Stowarzyszenia Hortus.
Przewodnicząca Zespołu Interdyscyplinarnego
- Zofia Słomiana
Zastępca przewodniczącego
- Aneta Sołtys
Sekretarz
- Agnieszka Boczulak
ZADANIA ZESPOŁU INTERDYSCYPLINARNEGO
Zadaniem Zespołu Interdyscyplinarnego jest integrowanie i koordynowanie działań instytucji, jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, policji, oświaty, ochrony zdrowia, organizacji pozarządowych oraz specjalistów w zakresie przemocy w rodzinie, w szczególności poprzez:
- diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie,
- podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie i mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku;
- inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie;
- rozpowszechnianie informacji o instytucjach, o osobach i możliwościach udzielania pomocy w środowisku lokalnym;
- inicjowania działań w stosunku do osób stosujących przemoc w rodzinie;
- Realizacja gminnego programu przeciw działania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie na lata 2016-2020.
Zespół Interdyscyplinarny w celu rozwiązywania problemów związanych z wystąpieniem przemocy w rodzinie w indywidualnych przypadkach powołuje grupy robocze, w skład których wchodzą przedstawiciele:
- jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;
- gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych;
- policji;
- oświaty;
- ochrony zdrowia.
W skład Zespołu Interdyscyplinarnego mogą również wchodzić kuratorzy sądowi, a także przedstawiciele innych podmiotów, specjaliści w dziedzinie przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Prace w grupach roboczych prowadzone są w zależności od potrzeb zakładanych przez Zespół Interdyscyplinarny lub wynikających z problemów występujących w indywidualnych przypadkach.
Do zadań grup roboczych należy, w szczególności:
opracowanie i realizacja planu pomocy w indywidualnych przypadkach wystąpienia przemocy w rodzinie, monitorowanie sytuacji rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz rodzin zagrożonych wystąpieniem przemocy, dokumentowanie działań podejmowanych wobec rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz efektów tych działań.
PROCEDURA „NIEBIESKIEJ KARTY”
Podejmowanie interwencji w środowisku wobec rodziny dotkniętej przemocą odbywa się w oparciu o procedurę „ Niebieskie Karty” i nie wymaga zgody osoby dotkniętej przemocą w rodzinie. Wszczęcie procedury następuje poprzez wypełnienie formularza Niebieska Karta – A przez przedstawiciela:
- jednostki organizacyjnej pomocy społecznej,
- gminnej komisji ds. rozwiązywania problemów alkoholowych,
- Policji,
- oświaty,
- ochrony zdrowia.
Przewodniczący Zespołu Interdyscyplinarnego po otrzymaniu formularza Niebieska Karta A niezwłocznie, nie później niż w ciągu 3 dni od dnia jego otrzymania przekazuje go członkom grupy roboczej.
Czynności wykonywane przez grupę roboczą w ramach procedury „Niebieskie Karty”: na posiedzenie grupy roboczej zaprasza się osobę, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, przy czym należy podkreślić, iż nie dotyczy to dzieci, niestawiennictwo osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, nie wstrzymuje prac grupy roboczej.
Przewodniczący Zespołu Interdyscyplinarnego zaprasza osobę, wobec której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie.
Członkowie grupy roboczej, w obecności osoby, wobec której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, dokonują pogłębionej analizy sytuacji rodziny, ustalają indywidualny plan pomocy dla osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie w zakresie działania wszystkich podmiotów, realizujących procedurę „Niebieskie Karty” i wypełniają formularz „Niebieska Karta – C”, który stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
Indywidualny plan pomocy obejmuje ogół działań podejmowanych przez osobę, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, oraz podmioty realizujące procedurę „Niebieskie Karty”, w celu poprawy sytuacji życiowej tej osoby oraz jej rodziny,może on ulec zmianie w zależności od potrzeb i sytuacji osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, w szczególności w sytuacji stwierdzenia nowego zdarzenia stosowania przemocy w rodzinie w trakcie działań dokonywanych przez grupę roboczą.
Przewodniczący Zespołu Interdyscyplinarnego wzywa osobę, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie, na spotkanie grupy roboczej, członkowie grupy roboczej w obecności osoby, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie, wypełniają formularz „Niebieska Karta – D”, który stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia, formularze „Niebieska Karta – C” i „Niebieska Karta – D” podpisuje przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego, grupa robocza podejmuje decyzję, jak będą często składane wizyty, sprawdzające stan bezpieczeństwa osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie.
Jeżeli osoba, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie nadużywa alkoholu, członkowie grupy roboczej kierują ją do Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wszystkie działania, podejmowane w związku z realizacją procedury „Niebieskie Karty” są dokumentowane. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa dokumenty są przekazywane organom właściwym do prowadzenia postępowania przygotowawczego.
PRZYJMOWANIE INTERESANTÓW
Przewodniczący Zespołu Interdyscyplinarnego-Zofia Słomiana lub zastępca przewodniczącego - Aneta Sołtys przyjmuje interesantów w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Złotoryi przy ul. Bolesława Chrobrego 1, pokój nr 12/11 w dni robocze w godzinach od 08.00 do 10.00. telefon 768783429 nr wewnętrzny 8/7.
Lokalne placówki udzielające pomocy ofiarom przemocy w rodzinie w Złotoryi
Komenda Powiatowa Policji
Złotoryja, ul. Kościuszki 5
997 lub 112
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
Złotoryja, ul. Chrobrego 1
76 8783429
Miejska Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Złotoryja, Pl. Orląt Lwowskich 1
76 8779155
Pełnomocnik ds. uzależnień przyjmuje wtorek
i czwartek od 14.00 do 16.00
Zespół Interdyscyplinarny
Złotoryja, ul. Chrobrego 1
76 8783429
Prokuratura Rejonowa w Złotoryi
Złotoryja, al. Miła 14
76 8783151
Sąd Rejonowy w Złotoryi
Złotoryja, ul. Kolejowa 3
76 8778260
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
w Złotoryi
Złotoryja, al. Miła 18
76 8784447
Klub Abstynenta Relaks
Złotoryja, Pl. Lotników Polskich 3A
piątek 17.00
WAŻNE:
art. 12. „1. Osoby, które w związku z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych lub zawodowych powzięły podejrzenie o popełnieniu ściganego z urzędu przestępstwa z użyciem przemocy w rodzinie, niezwłocznie zawiadamiają o tym Policję lub prokuratora.
2. Osoby będące świadkami przemocy w rodzinie powinny zawiadomić o tym Policję, prokuratora lub inny podmiot działający na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie” (t.j. Dz.U. z 2015, poz. 1390)
Obsługę organizacyjno-techniczną Zespołu Interdyscyplinarnego zapewnia:
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Złotoryi
ul. B. Chrobrego 1,
59-500 Złotoryja,
tel. 76 87 83 429 (do przewodniczącej Zespołu Interdyscyplinarnego – Zofii Słomianej wew. 8, do zastępcy przewodniczącego - Anety Sołtys wew. 7)
fax. 76 87 83 265
email: mops@zlotoryja.pl
Złotoryjski MOPS oferuje pomoc specjalistów
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Złotoryi uruchomił w lutym 2020r. poradnictwo specjalistyczne dla osób z problemem alkoholowym oraz ofiar przemocy w rodzinie.
W Ośrodku udzielana jest pomoc psychologiczna i terapeutyczna, działa też Punkt Konsultacyjny oraz prowadzone są dyżury działania interwencyjno - wspierające. Poradnictwo skierowane jest do mieszkańców Gminy Miejskiej Złotoryja. Osoby zainteresowane uzyskaniem pomocy powinny wcześniej umówić się osobiście bądź telefonicznie u pracowników MOPS-u: Zofii Słomianej (pokój nr 12) lub Marty Piędel (pokój nr 12) w godz. 8-15 lub telefonicznie pod nr telefonu 76 878 34 29, wew.8
Szczegółowe informacje zamieszczamy poniżej.
- Pomoc terapeutyczna dla osób i rodzin z problemem alkoholowym oraz ofiar przemocy w rodzinie – usługi świadczy pedagog-terapeuta.
Formy udzielanej pomocy terapeutycznej to m.in. rozmowy konsultacyjno-wspierające, rozmowy terapeutyczne, terapia rodzinna.
Pomoc terapeutyczna świadczona jest:
- w lutym 2020 roku – druga i trzecia środa miesiąca w godz. 13.00-17.00
- marzec- lipiec 2020 roku i wrzesień- grudzień 2020 roku - pierwsza i druga środa miesiąca w godz. 13.00-17.00
- Pomoc psychologiczna dla osób i rodzin z problemem alkoholowym oraz ofiar przemocy w rodzinie – usługi świadczy psycholog.
Pomoc psychologiczna udzielana jest według zdiagnozowanych potrzeb.
Formy udzielanej pomocy psychologicznej to m.in.:
- porady i rozmowy psychologiczne, diagnostyczne, doradcze, wspierające,
- psychoedukacja w zakresie uzależnień, współuzależnień, przemocy domowej, kwestii wychowawczych wobec dzieci.
Dyżur psychologa prowadzony jest:
- w lutym 2020 roku - druga i trzecia środa miesiąca w godz.15.30-17.30,
- marzec- lipiec 2020 r. wrzesień- grudzień 2020 r. - pierwsza i druga środa miesiąca w godzinach 15.30-17.30.
- Punkt Konsultacyjny dla osób uzależnionych, współuzależnionych oraz ofiar przemocy w rodzinie – usługi świadczy terapeuta uzależnień.
Formy pomocy udzielane są według zdiagnozowanych potrzeb m.in. poprzez konsultacje indywidualne, pracę grupową, tworzenie sieci wsparcia dla osób współuzależnionych i ofiar przemocy, rozpoznawanie problemu i kierowanie do specjalistycznych placówek.
Punkt Konsultacyjny czynny jest:
- w lutym 2020 roku – druga i trzecia środa miesiąca ( konsultacje indywidualne) w godz. 14.00-17.00, czwarta środa miesiąca ( spotkanie grupowe ) w godzinach 14.00-16.00
- marzec- lipiec 2020 roku i wrzesień- grudzień 2020 roku – pierwsza i druga środa miesiąca ( konsultacje indywidualne) w godz. 14.00-17.00, trzecia środa miesiąca (spotkanie grupowe) w godzinach 14.00- 16.00.
- Dyżury i działania interwencyjno wspierające dla osób uzależnionych, współuzależnionych, ofiar i sprawców przemocy w rodzinie – dyżury prowadzone przez pracownika socjalnego MOPS
- w lutym 2020 roku – druga i trzecia środa miesiąca w godz. 15.30 – 18.30;
- marzec- lipiec 2020 roku i wrzesień- grudzień 2020 roku – pierwsza i druga środa miesiąca w godz. 15.30 – 18.30.
Działania finansowane ze środków własnych Gminy (uchwała Nr 0007.IV.126.2019 Rady Miejskiej w Złotoryi z dnia 19.12.2019r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy miejskiej Złotoryja na rok 2020, uchwała Nr 0007.XIII.111.2019 Rady Miejskiej w Złotoryi z dnia 28.11.2019r. w sprawie uchwalenia Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2020, uchwała Nr 0007.XII.96.2015 Rady Miejskiej w Złotoryi z dnia 26.11.2015r. w sprawie uchwalenia Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2016-2020).
więcej informacji odnajdziecie Państwo na stronie:
ZAŁĄCZNIKI:
-Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2016-2020
-Uchwała Nr 0007.IX.55.2015 Rady Miejskiej w Złotoryi z dnia 25 czerwca 2015 r.
-Uchwała Nr 0007.XLII.249.2014 Rady Miejskiej w Złotoryi z dnia 25 września 2014 r.
-Ocena realizacji Miejskiego Programu Przeciwdziałania Przemocy w rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w rodzinie za okres od 1 styczeń 2013 do 31 grudnia 2013
-Ocena realizacji Miejskiego Programu Przeciwdziałania Przemocy w rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w rodzinie za okres od 22 listopada 2011 do 31 grudnia 2012
-Uchwała Nr 0007.XIII.69.2011 Rady Miejskiej w Złotoryi z dnia 21 listopada 2011 r.
-Uchwała Nr 0007.XIII.67.2011 Rady Miejskiej w Złotoryi z dnia 21 listopada 2011 r.